Voeding/ gewicht

Voeding/ gewicht konijn

Voeding.

Een juist dieet is essentieel voor de gezondheid van uw konijn, met name voor de tanden en de spijsvertering. Het is van cruciaal belang om uw konijn te voeden met hooi of gras van goede kwaliteit (liefst vers) en groene groenten- deze zijn rijk aan vezels. Het geven van grasbrokken met toegevoegde vitamines en mineralen zorgt er ook voor dat het konijn alle voedingsmiddelen binnenkrijgt. Voeding met weinig vezels en veel koolhydraten zoals konijnenmuesli kan tot gevolg hebben dat uw konijn last krijgt van zijn tanden, abcessen ter hoogte van de kaak , zere ogen en bindvliesontsteking, overgewicht en maag- darmaandoeningen zoals diarree en inactieve darmen. Tussendoortjes moeten tot een minimum beperkt worden, en moeten in ieder geval natuurlijk en gezond zijn, Vers drinkwater moet onbeperkt aanwezig zijn. Flesjes zijn makkelijker schoon te houden dan waterbakjes. Ook wordt bij het gebruik van flesjes de wam (huidplooi onder de kin bij voedsters) niet vochtig, zodat een huidontsteking wordt voorkomen.

Gewicht.

Gewichtsproblemen (obesitas) komen vaak voor bij konijnen en zeker bij vrouwelijke dieren. De belangrijkste oorzaken zijn (zoals vrijwel altijd) een tekort aan beweging en een te rijke voeding. Obesitas kan aanleiding geven tot verschillende ziektes, daarom is het noodzakelijk het gewicht van uw konijn in de gaten te houden en het voedingsadvies van de dierenarts op te volgen.

Onderstaand een richtlijn voor het gewicht van het konijn:

Dwerg rassen: tussen 0,8 en 2 kg.

Kleine rassen: tussen 1,5 en 3,75 kg

Gemiddelde rassen: tussen de 2,5 en 5,5 kg.